|
Ile widać na obrazie, czyli symbol i alegoria w malarstwie
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6877 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Ile widać na obrazie, czyli symbol i alegoria w malarstwie. Scenariusz lekcji plastyki integrujący treści z języka polskiego w klasie III gimnazjum. Opracowała Edyta Milanowska Temat: Ile widać na obrazie, czyli symbol i alegoria w malarstwie. Czas: 90 min. Cele: (uczeń):
- odczytuje symbol i alegorię w dziele plastycznym i literackim.,
- podaje przykład symbolu,
- wyjaśnia pojęcie symbolu i alegorii,
- omawia znaczenie symbolu w sztuce,
- przeprowadza nieformalną analizę dzieła plastycznego,
Metody i techniki:
- rozmowa kierowana,
- pokaz obrazów malarskich i reprodukcji,
- odczyt tekstu literackiego,
- analiza nieformalna dzieła plastycznego.
Forma:
Środki dydaktyczne i materiały:
- 3 obrazy malarstwa olejnego przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku: jesień, zima, wiosna,
- kartki z napisami: Babcia Halinka, marzenia, przyszłość, miłość,
- arkusz białego brystolu,
- reprodukcje dzieł symbolistów i inne, w których znajdziemy alegorię,
- fragment "Małego Księcia" Antoine de Saint-Exupery,
- sztalugi malarskie.
Tok lekcji. I Część wstępna
- Sprawy organizacyjno porządkowe.
- Wprowadzenie do tematu:
- Pokaz obrazów olejnych 1 ZIMA(zimowy krajobraz, barwy zimne), 2 JESIEŃ (barwy ciepłe), 3 WIOSNA (droga przez las skąpana w słońcu). Krótka wymiana zdań z klasą na temat techniki malarskiej – olej, oraz treści (pejzaże).
- Nauczyciel do obrazów doczepia kartki: 1 Miłość, 2 Babcia Halinka, 3 Przyszłość. Czynność tę wykonuje kolejno. Ponownie zostaje przeprowadzona rozmowa kierowana na temat treści poszczególnych obrazów.
- Nauczyciel wprowadza pojęcie alegorii. Wspólnie z uczniami formułuje definicję.
- Nauczyciel na sztalugach umieszcza arkusz białego brystolu z podpisem Marzenia. Po wymianie uwag nauczyciel wprowadza pojęcie symbolu. Uczniowie podają przykłady symboli np.: kolor czarny – żałoba, paw – duma, woda – przemijanie itp.
- Podział uczniów na 4-5 osobowe grupy. Rozdanie grupom fragmentu tekstu "Małego Księcia" (pożegnanie Małego Księcia z różami i lisem). Uczniowie otrzymują polecenie analizy tekstu, wyszukanie symboli i alegorii.
II Część główna
- Odczytanie głośne tekstu.
- Praca w grupach.
- Omówienie ćwiczenia zapisując symbole i ich znaczenie na tablicy. Omówienie alegorii.
- Grupy otrzymują reprodukcje dzieł malarskich: Eugene Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady, Sandro Botticelli Wiosna, Jacek Malczewski Zatruta studnia Jan Matejko Stańczyk, Paul Gauguin Skąd przybywamy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?, Gustaw Klimt Trzy pory życia.
Należy odnaleźć w tych dziełach alegorię i symbol. III Podsumowanie.
- Każda z grup omawia swój obraz.
- Ocena pracy uczniów.
- Wymiana wrażeń i doświadczeń na temat pracy z tekstem literackim i plastycznym
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|